دانشنامه چیست و چگونه آن را دریافت کنیم؟

به گزارش اخبار ورزشی، دانشنامه نوعی گواهی است که نشان می دهد شما یک دوره آموزشی خاص را پشت سر گذاشته اید. در هر مقطع تحصیلی پس از اتمام واحدهای درسی، مدرکی به شما داده می گردد که مهر تأییدی بر موفقیت شما در آن مرحله آموزشی است.

دانشنامه چیست و چگونه آن را دریافت کنیم؟

دانشنامه چیست؟

دانشنامه نوعی گواهی است که نشان می دهد شما یک دوره آموزشی خاص را پشت سر گذاشته اید. در هر مقطع تحصیلی پس از اتمام واحدهای درسی، مدرکی به شما داده می گردد که مهر تأییدی بر موفقیت شما در آن مرحله آموزشی است.

اگر در موقعیتی قرار بگیرید که بخواهید گذراندن دوره خاصی را ثابت کنید، با نشان دادن مدرک می توانید این کار را انجام دهید. در دانشنامه اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی شما، رشته تحصیلی، تاریخ صدور مدرک و موارد مشابه ذکر می شوند تا هیچ شبهه ای وجود نداشته باشد.

در هر سیستم آموزشی بر اساس مقاطع تحصیلی موجود، انواع مختلفی از دانشنامه ها صادر می شوند. این مدرک در واقع معتبرترین مدرک دانشگاهی است که برای اقدام های مهاجرتی (معمولا تحصیلی) ارزش ترجمه دارد.

برای دریافت دانشنامه باید مراحل خاصی را طی کنید که این مسئله بسته به نوع دانشگاه، نوع دوره و رشته تحصیلی فرق دارد. برای مثال دریافت دانشنامه از دانشگاه های دولتی به سبب تحصیل رایگان، شرایط نسبتاً سخت گیرانه تری دارد.

برای دریافت دانشنامه از دانشگاه محل تحصیل در صورتی که دانشجوی دوره روزانه باشید، باید تا انتها مدت زمانی که تعهد به خدمت دارید در ایران کار کنید. در واقع در دوره روزانه به علت پرداخت تمام هزینه های تحصیل به وسیله دولت، موظف می شوید طبق منطقه ای که زمان کنکور بر اساس آن در دانشگاه پذیرش شده اید، به دولت خدمت کنید.

زمان ثبت نام در دانشگاه برگه ای با همین محتوا به امضای شما می رسد. تا انتها این مدت، ریز نمرات و دانشنامه شما در دانشگاه خواهد ماند و پس از آن می توانید اقدام به دریافت مدارک خود کنید.

البته راه هایی برای تسریع این فرایند نیز وجود دارد. برای کسانی که قصد مهاجرت داشته و یا تمایل به کار کردن ندارند، امکان خرید تعهد به خدمت وجود دارد. پس از آن که سال های خدمت برای شما محاسبه شد، می توانید با پرداخت مبلغی تعیین به ازای هر سال که به رشته تحصیلی نیز بستگی دارد، تعهدتان را خریداری کنید و به نوعی هزینه تحصیل رایگان را بپردازید.

به علاوه می توانید به وسیله اعلام عدم کاریابی مدارکتان را بدون پرداخت هزینه دریافت کنید. برای این کار باید به اداره کاریابی شهر خود مراجعه نموده و برای اشتغال درخواست دهید. اگر بعد از شش ماه فرصت شغلی مناسب با مهارت شما یافت نگردد، با مراجعه به این اداره درخواست اعلام عدم کاریابی به دانشگاهتان را بیان می کنید. اداره مذکور، گواهی را به دانشگاه شما ارسال خواهد نمود.

شرایط دریافت دانشنامه

فارغ التحصیل شده باشید؛ یعنی تمام واحدهای آن مقطع را گذرانده باشید و هیچ درسی باقی نمانده باشد. برای آقایان شرایط نظام وظیفه تعیین شده باشد. این مورد می تواند شامل انجام خدمت سربازی و یا معافیت پزشکی، تحصیلی و … گردد. مسئله تعهد به خدمت حل شده باشد؛ یعنی دوره خدمت را گذرانده باشید، گواهی عدم کاریابی ارائه کنید و یا هزینه تحصیل رایگان را بپردازید. هیچ گونه بدهی به دانشگاه نداشته باشید. این مورد وام ها و موارد این چنینی را شامل می گردد.

کلام آخر

در صورتی که قصد مهاجرت نداشته باشید گواهی موقت هم کارتان را راه می اندازد. اما برای مهاجرت تحصیلی حتما باید اصل دانشنامه را ترجمه کنید. به عبارت دیگر به ترجمه رسمی دانشنامه احتیاج خواهید داشت. در نهایت بهتر است قبل از هر اقدامی با یک کارشناس در زمینه امور مهاجرتی مشورت کنید و اگر شرایط خاصی دارید که توضیحی در ارتباط با آن وجود ندارد، حتماً از متخصصینی مانند مشاوران زبده دفتر ترجمه رسمی الف به آدرس اینترنتی www.aleftranslator.com یاری بگیرید. امیدواریم این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد.

منبع: دارالترجمه الف

منبع: چمدان
انتشار: 19 آبان 1402 بروزرسانی: 19 آبان 1402 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 2171

به "دانشنامه چیست و چگونه آن را دریافت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشنامه چیست و چگونه آن را دریافت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید