سقوط فضاپیمای لونا، 25 روسیه، دهانه ای 10 متری در سطح ماه ایجاد کرد

به گزارش اخبار ورزشی، عکس جدیدی که مدارگرد شناسایی ماه به زمین فرستاده است، محل احتمالی برخورد ماموریت لونا-25 را نشان می دهد.

سقوط فضاپیمای لونا، 25 روسیه، دهانه ای 10 متری در سطح ماه ایجاد کرد

به گزارش ناسا، مدارگرد شناسایی ماه (LRO) ناسا از دهانه تازهی روی سطح ماه تصویربرداری نموده که احتمالا محل برخورد ماموریت لونا-25 (Luna 25) روسیه است.

ماموریت لونا-25 روسیه، اولین کوشش این کشور برای فرود آوردن یک فضاپیما روی ماه از زمان شوروی سابق بود، اما پس از آنکه ارتباطش با زمین قطع شد، به سطح ماه برخورد کرد. آخرین فرودگر ماه روسیه، لونا-24 بود که در روز 18 اوت سال 1976 روی سطح ماه فرود آمد.

کاوشگر لونا-25 در روز 10 اوت از پایگاه فضایی وستوچنی در استان آمور روسیه به فضا پرتاب شد. این کاوشگر حامل هشت ابزار علمی مختلف بود که قرار بود از آن ها برای شکار یخ آب و انجام تحقیقات مختلف در منطقه عجیب و غریب قطب جنوب ماه که تا به امروز میزبان هیچ فرودگر یا ماه نوردی نبوده است، استفاده گردد.

لونا-25 در طول فرود خود، به یک ناهنجاری دچار شد و در 19 اوت با سطح ماه برخورد کرد.

آژانس فضایی روسیه (Roscosmos)، تقریبی از نقطه برخورد را در 21 اوت منتشر کرد. گروه ماموریت مدارگرد شناسایی ماه در 22 اوت توانستند دستوراتی را برای آن بفرستند مبنی بر این که از این منطقه تصویربرداری و داده ها را ارسال کند. ثبت و ارسال تصاویر در 24 اوت ساعت 2:15 بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی شروع شد و حدود چهار ساعت بعد، در ساعت 6:12 بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی تکمیل شد. گروه ماموریت، به مقایسه تصاویر ثبت شده پیش از زمان برخورد و پس از آن پرداختند و یک دهانه کوچک تازه را پیدا کردند.

تازهترین تصویر پیش از برخورد با این منطقه، در ژوئن 2022 گرفته شده بود. بنابراین، تعیین شد که دهانه پس از آن تاریخ شکل گرفته است. از آنجا که این دهانه تازه نزدیک به نقطه برخورد تقریبی لونا-25 است، گروه به این نتیجه رسیدند که احتمالا در اثر برخورد مأموریت شکل گرفته و اثر یک ضربه طبیعی نیست. دهانه تازه حدود 10 متر قطر دارد.

منبع: فرارو
انتشار: 12 شهریور 1402 بروزرسانی: 12 شهریور 1402 گردآورنده: pmbaxsports.ir شناسه مطلب: 2160

به "سقوط فضاپیمای لونا، 25 روسیه، دهانه ای 10 متری در سطح ماه ایجاد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سقوط فضاپیمای لونا، 25 روسیه، دهانه ای 10 متری در سطح ماه ایجاد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید